اسکن پا و سندرم آمبولی چربی

اسکن پا و سندرم آمبولی چربیReviewed by ندا سلگی on Jul 2Rating: 4.5اسکن پا و سندرم آمبولي چربياسکن پا,اسکن کف پا,اسکن پا در غرب تهران,اسکن پا در تهران,اسکن پا ارزان,اسکن پارایگان,اسکن پاچیست,اسکن پا برای کفش,اسکن پای کودکان,اسکن پا با بیمه,

اسکن پا و سندرم آمبولی چربی

اسکن پا و سندرم آمبولی چربی، در این مقاله قصد داریم تا در مورداسکن پا و سندرم آمبولی چربی بنویسیم. اما بهتر از قبل از پرداختن به موضوع اسکن پا و سندرم آمبولی چربی در خصوص سندرم آمبولی چربی صحبت کنیم تا در مقالات بعدی بتوانیم درک بیشتری از موضوعاسکن پا و سندرم آمبولی چربی داشته باشیم. (اسکن پا و سندرم آمبولی چربی )

اسکن پا,اسکن کف پا,اسکن پا در غرب تهران,اسکن پا در تهران,اسکن پا ارزان,اسکن پارایگان,اسکن پاچیست,اسکن پا برای کفش,اسکن پای کودکان,اسکن پا با بیمه,

 سندرم آمبولی چربی Fat Embolism Syndrome

این بیماری معمولاً در بیماران مبتلا به شکستگیهای متعدداستخوانهای بلند دیده میشود. علت بیماری بخوبی معلومنیست . بعضی از مؤلفین معتقدند که ضربات وارد به بدن باعثبه یکدیگر و (Chylomicron) چسبیدن ذرات ریز چربی خونتشکیل گلبولهای چربی می گردد ٬ که در مویرگهای کلیه ٬ مغز ٬ ریهو پوست به عنوان کاتالیزور یک سری فعل و انفعالات شیمیاییعمل میکنند که نتیجه این وا کنشها افزایش نفوذپذیریمویرگهای این مناطق بوده و باعث بروز علایم بالینی این بیماریمیگردد. گرچه گلبولهای چربی بزرگتر از ده میکرون در جریانخون ا کثر بیماران مبتلا به شکستگیهای استخوان بلند دیدهمی شود و علایم هیستولوژی آمبولی ریه در غالب آنها وجوددارد ٬ فقط تعداد معدودی از این بیماران دچار علایم بالینیسندرم آمبولی چربی میگردند.(اسکن پا و سندرم آمبولی چربی )

نشانه های بالینی

در بسیاری از موارد نشانه های بالینی به قدری خفیف است که بیماری اصولاً تشخیص داد.ه نمی شود. بیمار معمولاً جوانی است که دچار شکستگی اندام تحتانی شد.ه است . علایم این بیماری معمولاً در ۷۲ ساعت اولیه خودنمایی میکند. علایم آ گاه کننده عبارت از: مختصر افزایش تنفس و درجه حرارت بیمار میباشند. در اشکال مشخص تر بیمار دچار بیقراری ٬ تنگی میگردد. در این موارد غالباً (Confusion) نفس و تیرگی شعورپتشی در پوست جلو و عقب قفسه صدری و مخاط چشم و دهان ظاهر میگردد. تنگی نفس این بیماران ناشی از کم شدناست. هیپوکسی را میتوان قبل (Hypoxia) مقدار اکسیژن خون از پیدایش علایم بالینی با اندازه گیری مقدار اکسیژن خون شریانی این بیماران معمولاً کمتر از ۶۰ PaO مشخص نمود. ۲ (PaO2 )میلیمتر جیوه می گردد.

در اشکال مشخصتر بیماری علایم خودرا در عضوهای مبتلا نشان می دهد. در ریه ابتدا تا کیپنه ٬ و بعدتنگی نفس در تابلوی بیماری مشاهده میشود. سپس این تنگی نفس شدید شد.ه و در مراحل انتهایی نارسایی تنفسی کامل رخ ARDS در زمینه یک ( Respiratory Failure) می دهد. در مغز مهمترین علامت بیماری اختلال توجه به مکان ٬کاهش (Disorientation) زمان و در نهایت اشخاص است. (Confusion) سطح هشیاری ابتدا به صورت تیرگی شعورو نهایتاً به صورت کُمای کامل درمیآید. سرعت پیشرفت کاهش سطح هشیاری بالاست و یکی از مشخصات این سندرم است .

ضایعات پوستی معمولاً در ناحیه پوست سینه و پشت از سطح پستانها به بالا دیده می شوند که ضایعات گذرا میباشد. مشابهاین ضایعات پوستی در ملتحمه و شبکیه چشم میتوان دید.
با توجه به اینکه بیماران مبتلا به شکستگیها ممکن است دچار ضربه مغزی نیز شد.ه باشند٬ تشخیص اغمای بیماران مبتلابه ضربه مغزی از آمبولی چربی حایز اهمیت فراوان است.

پیش آگهی آمبولی چربی در اشکال شدید خوب نیست و حدود ۵۰ درصد مرگ و میر دارد.

درمان

اشکال خفیف بیماری درمانی لازم ندارد ولی بهتر است بیمار راوی را اندازه گیری کرد و تعادلی از نظر PaO تحت نظر داشت ۲ ٬مایعات بدنی به عمل آورد. اگر علایم هیپوکسی وجود داشته باشد ٬ داد.ن اکسیژن به بیمار ضروری است. در مواردی که اشکال تنفسی شدید بوده و اختلال حواس وجود داشته باشد ٬ باید بیمار را در بخش مراقبت های ویژه بستری نمود و در صورت لزوم با گذاشت.ن لوله در تراشه بیمار ٬ اکسیژن به وی رسانید. کنترل علایم حیاتی و کار قلب در این بیماران ضروری است . تنظیم آبو الکترولیتها نیز حایز اهمیت فراوان است. تجویز کورتیکو استروئیدها باعث کاهش ورم مغزی و ادم ریویرا برای Trasylol Aprotinin می گردد. بعضی از مؤلفین تجویز
جلوگیری از چسبید.ن ذرات ریز چربی به یکدیگر مؤثر می دانند.
آنچه مهم است این است که باید از رخداد این سندرم جلوگیری کرد. برای اینکه در بیمار مبتلا به شکستگی متعدد ٬ این علایم رخ ندهد ٬ بی حرکت کردن شکستگیها با آتل ٬ خودداری از جابجا کردنهای مکرر و بی مورد بیمار و نیز فیکساسیون داخلی شکستگیها در اسرع وقت نقش مهمی بازی میکنند.

اسکن پا و سندرم آمبولی چربی

[table id=1 /]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *