درمان زانوی پرانتزی و انواع ضایعات طناب نخاعی

۵ علت به وجود آمدن زانوی پرانتزی | دلایل به وجود آمدن زانوی پرانتزی و درمان آنReviewed by یاسین بهره ملا on Nov 8Rating: 4.55 علت به وجود آمدن زانوی پرانتزی | دلایل به وجود آمدن زانوی پرانتزی و درمان آنامروز با مقاله 5 علت به وجود آمدن زانوی پرانتزی در خدمت شما هستیم . هنگامی که می ایستید و زانوهای خود را به هم نزدیک می کنید ، در حالت طبیعی نباید

با عرض سلام خدمت شما همراهان همیشگی آرامیس طب ؛

امروز با مقاله ۵ علت به وجود آمدن زانوی پرانتزی در خدمت شما هستیم . هنگامی که می ایستید و زانوهای خود را به هم نزدیک می کنید ، در حالت طبیعی نباید فاصله زیادی بین زانوها وجود داشته باشد . اگر به هر دلیلی فاصله بین زانوها زیاد باشد ، می گوییم فرد به عارضه زانوی پرانتزی مبتلا می باشد و باید درمان شود . با آرامیس طب با مقاله ۵ علت به وجود آمدن زانوی پرانتزی همراه باشید .

هنگامی که به زانوهای خود نگاه می کنید ، مشاهده می کنید که زانوها کاملا با یکدیگر موازی نیستند و اندکی در حدود ۵ درجه به سمت داخل انحراف دارند . این مقدار انحراف طبیعی است ولی اگر بیش از این انحراف داشته باشند ، فرد به عارضه زانوی پرانتزی مبتلا می باشد و باید هر چه سریع تر درمان شود .

در بیماری زانوی پرانتزی زانوها به سمت داخل یا به سمت بیرون منحرف می شوند و شکل آن ها مانند پرانتز می شود که به اصطلاح به آن زانوی پرانتزی می گویند . زانوی پرانتزی به ساختار اسکلتی بدن بستگی دارد و از آن جایی که با افزایش سن میزان انعطاف پذیری استخوان ها کمتر می شود ، پس باید در سنین پایین به فکر درمان زانوی پرانتزی بود . در سنین بالا به دلیل کاهش انعطاف پذیری استخوان ها ، درمان زانوی پرانتزی سخت می شود .

چرا زانوی پرانتزی به وجود می آید ؟

حال به بررسی این موضوع می پردازیم که زانوی پرانتزی چرا به وجود می آید ؟ چه چیزی باعث به وجود آمدن زانوی پرانتزی می شود ؟ زانوی پرانتزی در چند حالت اتفاق می افتد که اگر در جوانان یک زانو انحراف داشته باشد ، بیشتر امکان به دلیل عفونت ، ناهنجاری های رشدی و … می باشد. رشد استخوان درشت نی که سبب وارد شدن ضربه صفحات رشد می شود . در چهار ساله اول عمر هر انسانی وجود عارضه زانوی پرانتزی طبیعی می باشد . دلایل به وجود آمدن زانوی پرانتزی می تواند به دلیل ناهنجاری های مادرزادی ، اختلالات تکاملی ، کمبود ویتامین D در دوران کودکی ، اختلالات هورمونی ، ابتلا به آرتروز و ابتلا به بیماری های استخوانی مثل پاژه و بلانت می باشد .

علت های به وجود آمدن عارضه زانوی پرانتزی :

  • پارگی رباط های زانو
  • شکستگی در قسمت فوقانی استخوان درشت نی
  • شکستگی در ناحیه انتهایی زانو
  • ابتلا به بیماری هایی که باعث کاهش ماده معدنی می شوند . مثل بیماری راشیتیسم یا همان نرمی استخوان

عوارضی که زانوی پرانتزی به دنبال دارد :

با مبتلا شدن به عارضه زانوی پرانتزی ، بعضی از عضلات اطراف زانو سفت و بعضی دیگر از آن ها ضعیف می شوند . این را در نظر بگیرید که اگر انحراف زانوی پرانتزی رو به بیرون انحراف پیدا کرده باشد ، عضلاتی که در سمت خارج ران قرار دارند کوتاه و سخت می شوند و عضلات داخلی افزایش طول پیدا کرده و شل می شوند .

تاندون عضلات در زیر خود دارای بالشتکهایی هستند که از چسبیدن تاندون ها به استخوان ها جلوگیری می کنند . وقتی که عضلات در معرض کشش قرار می گیرند ، فشار بیشتر به این بالشتک ها وارد می شود و در نتیجه ملتهب می شوند .

درجات شدت بیماری زانوی پرانتزی به سه دسته ؛ زانوی پرانتزی خفیف ، زانوی پرانتزی متوسط و زانوی پرانتزی شدید تقسیم می شود .

روش های تشخیص زانوی پرانتزی :

روش هایی برای تشخیص بیماری زانوی پرانتزی وجود دارد . در دوران کودکی وجود زانوی پرانتزی طبیعی است . با افزایش سن کودک پاهای پرانتزی به طور طبیعی درمان خواهند شد ، اگر انحراف بین زانوهای کودک به طور طبیعی با افزایش سن کمتر نشد باید به فکر درمان آن باشید .

این نکته را هم باید ذکر کنیم که انجام معاینه های دوره ای ضروری است . همچنین اگر شرایط بحرانی باشد باید از عکس برداری اشعه X و یا MRI استفاده کرد .

برای تشخیص زانوی پرانتزی می توانید به پشت بخواید و زانو ها را به طور کامل باز کنید و قوزک های داخلی دو پا را به هم بچسبانید . در این حالت اگر فاصله بین دو زانو بیش از سه سانتی متر باشد ، نیاز است که به پزشک برای بررسی و معاینه بیشتر مراجعه کنید . پزشکان با گرفتن عکس هایی در حالت ایستاده به بررسی بدن شخص می پردازند .

5 علت به وجود آمدن زانوی پرانتزی | درمان زانوی پرانتزی بدون عمل جراحی

حال بعد از این که روش های تشخیص زانوی پرانتزی را بیان کردیم ، بهتر است که روش های درمان زانوی پرانتزی در سنین مختلف را هم بگوییم .

روش درمان زانوی پرانتزی در کودکان

در کودکان تا قبل از ۴ سالگی باید درمان بدون عمل جراحی انجام شود . در سنین پایین به دلیل انعطاف پذیری استخوان ها می توان به وسیله اُرترزها این عارضه را درمان کرد . در این دوره بعضی اوقات از بریس های دینامیک استفاده می شود . اگر بعد از سن ۴ سالگی این عارضه تشدید شود باید به وسیله عمل جراحی اصلاح شود ، البته در بعضی از موارد بعد از سن چهار سالگی در مورد درمان تصمیم گیری می شود .

درمان زانوی پرانتزی در بزرگسالان

با ورزش کردن عضلات اطراف زانو قوی تر شده و فشار وارده بر آن ها کاهش می یابد . ورزش هایی که جهت تقویت عضلات اطراف زانو انجام می شوند ، برای زانوی پرانتزی خفیف موثر هستند . یکی از ورزش هایی که می توان آن را به راحتی انجام داد ، قرار دادن وزنه بین دو پا می باشد . برای انجام این ورزش ابتدا به پشت روی زمین خوابیده و پاهای خود را خم می کنیم . سپس یک وزنه ۵ کیلویی را با کف پاهای خود گرفته و آن را به باسن خود نزدیک کنید . این کار را در طول روز چند مرتبه تکرار کنید .

در مورد زانوی پرانتزی می توان ملاحضات اصلاحی زیر را هم در نظر گرفت :

  • پرهیز از نشستن در حالت چهار زانو
  • تعویض کفش هایی که سائیدگی خارج آن ها بیش از حد معمول است .
  • انجام حرکات کششی برای کپسول داخل زانو
  • انجام حرکات تقویتی برای تقویت عضلات جانبی ساق و ران

امیدواریم که مقاله  ۵ علت به وجود آمدن زانوی پرانتزی برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد و از آن استفاده لازم را برده باشید . از دیگر مقالات پزشکی و آموزشی وب سایت آرامیس طب حتما دیدن فرمائید .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *