درمان زانوی پرانتزی و انواع ضایعات طناب نخاعی

درمان زانوی پرانتزی و عوارض عروقیReviewed by ندا سلگی on Jun 5Rating: 5.0درمان زانوی پرانتزی و عوارض عروقيدرمان زانوی پرانتزی,درمان زانوی پرانتزی با ورزش,درمان زانوی پرانتزی در بزرگسالان,درمان زانوی پرانتزی بدون عمل,درمان زانوی پرانتزی با جراحی,درمان زانوی پرانتزی با لیزر,درمان زانوی پرانتزی در کودکان,درمان زانوی پرانتزی با طب سنتی,درمان زانوی پرانتزی با فیزیوتراپی,درمان زانوی پرانتزی بزرگسالان,

درمان زانوی پرانتزی و عوارض عروقی

درمان زانوی پرانتزی و عوارض عروقی

زانوی پرانتزی و عوارض عروقی ، در این مقاله قصد داریم تا در مورد زانوی پرانتزی و عوارض عروقی بنویسیم . اما بهتر از قبل از پرداختن به موضوع زانوی پرانتزی و عوارض عروقی در خصوص عوارض عروقی صحبت کنیم تا در مقالات بعدی بتوانیم درک بیشتری از موضوع ززانوی پرانتزی و عوارض عروقی داشته باشیم. ( زانوی پرانتزی و عوارض عروقی)

درمان زانوی پرانتزی,درمان زانوی پرانتزی با ورزش,درمان زانوی پرانتزی در بزرگسالان,درمان زانوی پرانتزی بدون عمل,درمان زانوی پرانتزی با جراحی,درمان زانوی پرانتزی با لیزر,درمان زانوی پرانتزی در کودکان,درمان زانوی پرانتزی با طب سنتی,درمان زانوی پرانتزی با فیزیوتراپی,درمان زانوی پرانتزی بزرگسالان,

عوارض عروقی

عوارض عروقی ناشی از شکستیگها معمولاً به یکی از اشکالزیر بروز میکند:

الف )گانگرن اندام

در اثر قطع گردش خون اندام به وجود می آید و علت آن ممکن است پاره شدن٬ ترومبوز٬ انقباض و بالاخره زیر فشار قرار گرفت.ن سرخرگ در اثر ورم زیاد عضو باشد.
اصولاً در هر شکستگی گردش خون اندام باید به دقت بررسی شود و اگر اختلالی در گردش خون وجود داشت٬ شکستگی و یا دررفتگی فوراً جا انداخت.ه شود و در صورت عدم برگشت گردش خون ٬ آنژیوگرافی برای بررسی گردش خون به عمل آید و در صورت وجود ضایعه فوراً اقدام به ترمیم آن شود.

ب) سندرم فضای بسته ( Compartment Syndrome) زانوی پرانتزی و عوارض عروقی

نرسیدن خون کافی به نسوج اندام (اعصاب و عضلات) باعث نکروز آنها میگردد. علت ایسکمی ولکمن میتواند ناشی از آسیب عروقی در بالای محل عارضه باشد. مثل ضایعه شریان بازویی در ناحیه آرنج به علت شکستی فوق کندیلی بازو که موجب سندرم ایسکمی ولکمن ساعد میگردد . بالارفتن فشار داخل فضای بست.ه نیامی استخوانی
٬ ناشی از ضربات وارد به عضو که موجب (Compartment)خونریزی در داخل فضای بست.ه شد.ه و فشار آن را بالا میبرد ٬ ازعلل دیگر سندرم است. افزایش فشار ٬ عروق موئینه را مسدود کرده و تغذیه نسوج نرمی که به وسیله این عروق تأمین می شود مختل می گردد. علاوه بر آن ٬ ضربه وارده به عضوی خود موجب تورم نسوج و بالا رفتن فشار داخل فضای بست.ه میگردد. اختلال در تغذیه عضلات و ایسکمی آنها نیز باعث تورم می گردد و فشار داخل فضای بست.ه را بیشتر افزایش می دهد که منجر به فشار بیشتر روی عروق و کاهش بیشتر جریان خون عضو میگردد. درحقیقت این سیکل معیوب که هر عامل باعث تشدید عامل دیگر میگردد موجب پیدایش سندرم کمپارتمنت یا سندرم فضای بست.ه میگردد. گاه تورم عضو گچ گرفت.ه باعث فشار گچ روی عضو وایسکمی آن میگردد.

زانوی پرانتزی و عوارض عروقی

نشانه های بالینی

درد مهمترین علامت این سندرم است. درد فوق العاده شدید بوده. (Pain) و با مسکنهای قوی هم تسکین نمی یابد. (Pallor) در مشاهده ٬ عضو مبتلا رنگ پریده و یا کبود استحس . (Pulselessness) در لمس ٬ نبض شریانی وجود ندارد. ضایعه سرخرگ بازویی به وسیله شکستگی فوق کندیلی که باعث سندرم ایسکمی ولکمن می شود.
انگشتان کاهش یافت.ه و یا بیمار از احساس گزگز و مورمور شاکی حرکات انگشتان به صورت اکتیو وجود . (Paresthesia) استحرکات پاسیو انگشتان بخصوص حرکاتی . (Paralysis) ندارد که سبب کشیدگی عضلات کمپارتمنت مبتلا شوند ٬ فوق العاده دردنا ک است. اصولاً درد مهمترین علامت برای تشخیص اینسندرم است. و می بایست با درد این سندرم را تشخیص داد.ه و درمان کرد. زیرا سایر علایم ذکر شد.ه معمولاً علایم دیررس هستند و تشخیص سندرم کمپارتمنت در هنگامی که آن علایم ایجاد شد.ه است ٬ معمولاً دیر است و این سندرم برای بیمارعوارض دایمی ایجاد کرده است.زانوی پرانتزی و عوارض عروقی

نکته قابل توجه اینکه گاه نبض شریانی ملموس است. ولی عضو دچار سندرم ایسکمی ولکمن می گردد ٬ زیرا فشار داخل فضای بست.ه آنقدر بالا رفت.ه که باعث انسداد عروق موئینه گردیده. ولی باعث بست.ه شدن شریان نشد.ه است. اندازه گیری فشار داخل فضای بست.ه کمک قابل ملاحظه ای به تشخیص مینماید .

۱٫ در صورتی که عضو آسیب دید.ه در گچ باشد باید بلافاصله گچ از وسط به طور طولی باز شود و پنبه زیر آن هم تا روی پوست به طور طولی باز گردد.
۲٫ در صورتی که بیمار دچار شکستگی فوق کوندیلی استخوان بازو بوده که جا انداخت.ه و گچ گرفت.ه شد.ه است باید آرنج را کمی بازتر کرد.
۳٫ ا گر رادیوگرافی نشان دهد که شکستگی جابجا شد.ه است و حدس بزنیم که شریان تحت فشار قرار دارد ٬ شکستگی را مجدداً جا می اندازیم.
۴٫ با گذاشت.ن کیف یخ روی اندام ٬ سوخت و ساز آن را کاهش میدهیم و در این حین اطاق عمل را آماد.ه میکنیم.
۵٫ یک ساعت بعد مجدداً بیمار را معاینه میکنیم ٬ در صورت عدم بهبود علایم اقدام به عمل جراحی نموده. و ضمن عمل ٬پوست ٬ بافت نرم زیر آن و نیام ساعد را به طور وسیع باز میکنیم . در صورتی که با این کار جریان خون باز نگردد ٬ شریان را بررسی و درصورت وجود ضایعه آن را ترمیم میکنیم.

۶٫ در سندرم فضای بست.ه باید هرچه زودتر اقدام به آزاد کردن نیام نمود. (Fasciotomy) عضو برای جلوگیری از کوتاه شدن عضلات و جمع شدن مفاصل ٬فیزیوتراپی را باید هرچه زودتر بعد از عمل شروع نمود.

زانوی پرانتزی بدون عمل جراحی در کلینیک آرامیس طب :

هماهنگونه در این مقاله بررسی کردیم درمان زانوی پرانتزی بدون عمل جراحی دارای روش های شناخته شده و ناشناخته ای است که شاد بسیاری از آنها نیاز به آزمون و خطا دارد . درکلینیک آرامیس طب با توجه به آزمایش کلیه ی راه های متخصصان این کلینیک توانسته اند راه های موثر و زود بازده را در جهت درمان زانوی پرانتزی بدون عمل جراحی پیدا کنند که شما میتوانید با تماس با کارشاسان این مجموعه ازمشاوره رایگان بهره مند شوید.

تلفن : ۰۲۱۴۴۳۸۶۰۷۳
موبایل : ۰۹۳۷۸۹۶۵۰۴۹

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *