با درد پاشنه پا و کف پا چکار کنیم؟

خار پاشنه


با درد پاشنه پا و کف پا چکار کنیم؟Reviewed by آرامیس طب on Jul 18Rating: 5.0با درد پاشنه پا وکف پا چکار کنیم؟با درد پاشنه پا وکف پا چکار کنیم؟

با درد پاشنه پا و کف پا چکار کنیم؟

با درد پاشنه پا و کف پا چکار کنیم؟ معمولا علت درد کف و پاشنه پا ناشی از فشار و یا التهاب فاسیای پلنتار (رباط طولانیدر کف پا) می‌باشد. التهاب و درد در زیر پاشنه، مخصوصا در هنگام صبح یا پس از بی تحرکی برای مدت طولانی. عموما پس کمی راه رفتن و گرم کردن بدن، درد کمی تسکین پیدا می کند.

به این علت است  که عصب ها و عروق خونی نیز استراحت می کنند و تغییر ناگهانی به پیاده روی باعث واکنش فشاری دردناک می شود. در اکثر مواقع  تعیین محل دقیق درد پاشنه پا دشوار است، زیرا که یا کل قسمت کف پا دردناک است یا درد بصورت تیر کشیدن تا پاشنه می باشد. همچنین، شدت درد در پاشنه پا در روزهای مختلف متفاوت هست.

علت های خارپاشنه چیست؟

خار پاشنه
خارپاشنه

انجام فعالیت های خاص: فعالیت‌هایی مثل رقص باله، دویدن مسافت‌های طولانی و انجام حرکت‌های ایروبیک، که فشار زیادی را به پاشنه و بافت متصل به آن وارد می‌کند، یکی از مهمترین علت خار پاشنه در سنین پایین تر است.

اختلال مکانیک کف پا: صافی کف پا، زیاد بودن قوس کف پا یا حتی الگوی نابه‌هنجار راه رفتن تأثیر نامطلوب قابل توجهی را بر نحوه توزیع وزن هنگام ایستادن و راه رفتن می‌گذارد.

پابرهنه راه رفتن: بدون کفش راه رفتن فشار و کشش غیرضروری و بیش از حدی را به لیگامان کف پا وارد می‌کند و می تواند علت درد پاشنه پا باشد.

اشتغال در حرفه‌هایی که ایستادن طولانی مدت را ایجاب می‌کند: کارگران کارخانه‌ها، معلمین و دیگر افرادی که راه رفتن یا ایستادن طولانی مدت روی سطح سفت اقتضای شغلشان است ناخواسته به لیگامان کف پای خود آسیب می‌زنند.

چاقی: هر یک کیلو اضافه وزن منجربه  تحمیل فشار بیشتر روی لیگامان کف پا است.

درمان های خارپاشنه چیست؟

کمپرس سرد: بیمار می‌تواند با چند بار قرار دادن کمپرس یخ در روز، هر بار به مدت ۲۰ دقیقه، التهاب و درد پاشنه را کاهش دهد. البته به هیچ وجه نباید یخ را مستقیم روی پوست گذاشت و حتماً باید حوله نازکی را بین یخ و پاشنه قرار داد.

محدود کردن فعالیت‌ها: بیمار می‌تواند با کاهش فعالیت‌هایی که باعث کشیدگی پاشنه می‌شوند به پاشنه استراحت دهد.

دارو: مصرف داروهای غیراستروئیدی ضدالتهاب (NSAIDs)، مانند ایبوپروفن، معمولاً برای کاهش التهاب و درد پاشنه توصیه می‌شود.

اسپلینت شبانه: بستن اسپلینت شبانه لیگامان کف پا را در طول شب و هنگام خوابیدن تحت کشش مداوم قرار می‌دهد. و از منقبض شدن آن و بازگشت به شکل اصلیش جلوگیری می‌کند، در نتیجه درد صبحگاهی برخی از بیماران تسکین می‌یابد.

یکی ازروش های مهم درمان این بیماری استفاده از کفش و کفی طبی است.

کفی طبی خارپاشنه

استفاده از کفی طبی برای درمان خار پاشنه به رفع درد حاصل از این مشکل  می‌پردازد و از شدت چرخش پا به سمت داخل می‌کاهد. برای آنکه کفی طبی اثر گذاری بالایی داشته باشد.

بهترین نوع کفی برای پلانتار فاسیا و خارپاشنه  بایستی این ویژگیها را داشته باشد:

محافظت از پا و استحکام بالا
تناسب دقیق با پا و ساختارآن
بافت انعطاف پذیر
قسمت فنجانی عمیق برای پاشنه

از آنجایی که معمولا  خار پاشنه به علت ساپورت  نامناسب قوس کف پا یا پوشید.ن کفش نامناسب. مشکلات مربوط به حالت بدن در هنگام راه رفتن یا سایر مشکلات پا به وجود می‌‌آید. استفاده از کفی پیش ساخت.ه اثر گذاری مناسب را نخواهد داشت. و مسلما کفی طبی سفارشی مناسب می‌تواند پاسخگوی نیازهای شما باشد به رفع درد پاشنه کمک کند و در نهایت خار پاشنه را از بین ببرد. اما برای تهیه بهترین نوع کفی طبی باید با پزشک و کارشناس ارتوپدی فنی  خود مشورت کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *