صافی کف پا به چه دلیل و چگونه ایجاد می شود ؟ | انواع صافی کف پا و علل ایجاد آن

صافی کف پا به چه دلیل و چگونه ایجاد می شود ؟ | انواع صافی کف پا و علل ایجاد آنReviewed by یاسین بهره ملا on Sep 2Rating: 4.5صافی کف پا به چه دلیل و چگونه ایجاد می شود ؟ | انواع صافی کف پا و علل ایجاد آنامروز با مقاله انواع صافی کف پا و علل ایجاد آن در خدمت شما هستیم . صافی کف پا بیماری است که در بعضی از افراد به وجود می آید که دردهای ناشی از این ناهنجاری

با سلام خدمت شما همراهان همیشگی وب سایت آرامیس طب ؛

امروز با مقاله انواع صافی کف پا و علل ایجاد آن در خدمت شما هستیم . صافی کف پا بیماری است که در بعضی از افراد به وجود می آید که دردهای ناشی از این ناهنجاری در کف پاها ، شخص را آزار می دهد . با آرامیس طب همراه باشید …

وقتی که شخصی پای خود را روی زمین می گذارد ، تمام کف پای او در تماس با زمین قرار می گیرد به طوری که هیچ گونه قوسی در حالت طبیعی قرار گرفتن پا روی زمین مشاهده نمی شود . صافی کف پا یکی از بیماری هایی است که ۳۰ درصد از افراد هر جامعه ممکن به آن مبتلا باشند . امروز در این مقاله از آرامیس طب قصد داریم تا برای شما بگوییم که صافی کف پا چگونه به وجود می آید .

صافی کف پا یکی از بیماری هایی است که میزان آن در افراد مختلف متفاوت است . تفاوت در هر شخص به میزان انحنا و قوس کف پا بستگی دارد . صافی کف پا بسته به اندازه آن می تواند ناتوانایی ها را برای شخص مبتلا به آن ایجاد کند .

فرق کف پای سالم و کف پای صاف

انواع صافی کف پا و علل ایجاد آن

انواع صافی کف پا

صافی کف پا انواعی دارد که ابتدا آن ها را نام برده سپس به توضیح هر کدام می پردازیم . صافی کف پا به دو نوع صافی کف پای انعطاف پذیر و صافی کف پای سخت تقسیم می شود .

صافی کف پای انعطاف پذیر

اگر شخصی در حالت نشسته و یا ایستاده بر روی انگشتان خود ، انحنای کف پا را داشته باشد ولی هنگامی که پای خود را روی زمین می گذارد صافی کف پای وی نمایان می شود ، به این نوع صافی کف پا ، صافی کف پای انعطاف پذیر می گویند .

صافی کف پای سخت

اگر شخص در حالت معمولی با صرف نظر از اینکه نشسته و یا ایستاده نباشد ، کف پای وی انحنایی نداشته باشد ، به این صافی کف پا ، صافی کف پای سخت می گویند .

صافی کف پای نرم بیشتر در بین نوازادان شایع است ، به همین دلیل به صافی کف پای نرم ، صافی کف پای نوزادان نیز می گویند . کودکان وقتی تازه به دنیا می آیند ، کف پاهایشان صاف است و با گذشت زمان و با گذر از سن ۵ سالگی قوس کف پا به وجود می آید . صافی کف پای سخت را ، صافی کف پای اکتسابی می گویند . زیرا این صافی کف پا بیشتر در بزرگسالان و به دلیل عوامل خارجی به وجود می آید .

دلایل به وجود آمدن صافی کف پا

همانطور که در بالا خدمت شما توضیح دادیم ، صافی کف پای انعطاف پذیر را صافی کف پای کودکان نیز می گویند به این دلیل که این عارضه در همه کودکانی که به دنیا می آیند ، وجود دارد . صافی کف پای سخت ، صافی کف پای اکتسابی نیز می گویند . دلایلی را که باعث ایجاد صافی کف پا می شود را در زیر بیان می کنیم .

اتصال ناهمگون مفصل های پشت پا :

شرایطی که در آن مفاصل پشت پا به صورت غیر عادی به یکدیگر متصل می شوند . به این صورت که در حرکت مفصل ها ، محدودیت هایی ایجاد می شود .

۱ –  شل شدن رباط بر اثر بیماری هایی مثل سندرم مارفان

۲ – وارد شدن آسیب به پا

۳ – چاقی بیش از حد

۴ – بیماری دیابت

۵ – بالارفتن سن

۶ – به دلیل تغییرات هورمونی در زمان بارداری

۷ – پوکی استخوان در سنین بالا

۸ – بیش از حد از پاها کار کشیدن

نشانه های بیماری صافی کف پا

کف پای صاف را تقریباً می توان گفت که علائم خاصی ندارد اما برای شخص می تواند علائمی نظیر درد در ناحیه کف پا ، پاشنه و قوزک پا را به همراه داشته باشد . همچنین افرادی که صافی کف پا دارند هنگامی که راه می روند و یا زیاد می دوند ، درد شدیدی را در ناحیه کف پا احساس می کنند . صافی کف پا همچنین می تواند منجر به چرخش قوزک پا و همچنین باعث خم شدن پاشنه پا شود . همچنین صافی کف پا میتواند باعث ایجاد دردهایی در نواحی زانو ، ران و حتی کمر شود .

صافی کف پا | انواع کف پای صاف

تشخیص بیماری صافی کف پا

برای تشخیص صافی کف پا می توان وضعیت شخص را در حالت ایستاده مورد ارزیابی قرار داد. پزشک با بررسی وضعیت بیمار در حالت ایستاده روی پاها می تواند به نوع صافی کف پای وی پی ببرد. البته برای تشخیص بهتر نوع صافی کف پا می توان از رادیولوژی نیز استفاده کرد و با استفاده از آن علت ایجاد صافی کف پا و نوع آن را به صورت دقیق تر تشخیص داد .

حال در زیر روش های درمانی این نوع عارضه را بیان خواهیم کرد .

ماساژ دادن :

صافی کف پا را می توان با استفاده روش ها و تکنیک های خاص ماساژ درمان کرد . با مالش و ماساژ دادن بافت نرم و انجام تمرین های کششی می توان ناهنجاری های کف پا را بهبود بخشید .

درمان به وسیله دست :

با استفاده تکنیک های دست مانند ؛ ماساژ بافت نرم ، کشش عضله ، حرکت دادن عضلات برای بازگردانی قدرت آن ها و ماساژ عمیق می توان به بهبود صافی کف پا کمک کرد .

درمان به وسیله ورزش :

ورزش های کششی و تقویتی برای بازیابی قدرت عضلانی عضلات آسیب دیده پا مفید هستند .

جمع بندی :

در کل بیماری صافی کف پا به دو دسته صافی کف پای انعطاف پذیر و سخت تقسیم می شود که نوع اول مادرزادی بود و دیگری اکتسابی است و در افراد بزرگسال به وجود می آید . صافی کف پا بیماری است که به وسیله ورزش کردن و تقویت عضلات بهبودی پیدا می کند . صافی کف پا را نیز می توان به وسیله کفی طبی و کفش طبی درمان کرد ، استفاده از کفش طبی استاندارد می تواند به ایجاد قوس در کف پا کمک کند .

امیدواریم که مقاله انواع صافی کف پا و علل ایجاد آن برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد و از آن استفاده کافی را برده باشید . دیگر مقالات وب سایت آرامیس را در زمینه بیماری های پا و ارتوپدی را نیز مشاهده بفرمایید .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *