بررسی کمربند پاولیک هارنس

بررسی کمربند پاولیک هارنس

در رفتگی مفصل ران که به اختصار DDH  خوانده می شود حالتی است که در آن سر استخوان ران به درستی داخل حفره استابولوم که محل تشکیل مفصل هیپ است قرار نگرفته است. میزان شیوع آن در جوامع مختلف متفاوت است  به طور متوسط جهانی ۵ درصد می باشد. علت بنیادی این عارضه مشخص نشده است اما می تواند جنبه ژنتیکی داشته باشد.

هرچه درمان در سنین پایین تری شروع شود شکل سر استخوان ران و حفره استابولوم بیشتر به حالت طبیعی برمیگردد. درمان در سنین بالاتر ممکن است بتواند مفصل را جااندازی کند ولی شکل مفصل ران در بسیاری اوقات طبیعی نمیشود و همین موجب میگردد بیمار در میانسالی دچار آرتروز و ساییدگی مفصل ران شود.

در معاینات دوره ای پزشک معالج مفصل را معاینه کرده و در صورت لزوم از آن رادیوگرافی به عمل میاورد. این معاینات و بررسی ها در ابتدا با فواصل کوتاه انجام گرفته و با بالا رفتن سن بچه فاصله معاینات بیشتر میشود.

کمربند پاولیک هارنس
کمربند پاولیک هارنس

دررفتگی مادرزادی مفصل ران در موارد زیر هم بیشتر مشاهده میشود

  • فرزندان اول خانواده
  • نژاد سفید
  • وجود ناهنجاری های مادرزادی دیگر مانند تورتیکولی و یا پا چنبری (کلاب فوت)
کمربند پاولیک هارنس
کمربند پاولیک هارنس

درمان دررفتگی مادرزادی مفصل ران در سنین نوزادی

در نوزادان درمان با بست.ن نوارهای پلاستیکی خاصی مثل کمربند در اطراف بدن است. به اینکمربند پاولیک هارنس میگویند. هدف این است تا با این وسیله مفصل ران برای مدتی حدود یک تا دو ماه در وضعیت خاصی قرار بگیرد. در این وضعیت سر استخوان ران در حفره استابولوم میماند و ماندن سر استخوان ران در درون حفره استابولوم به رشد بهتر آن کمک میکند. بعد از مدتی سر استخوان در داخل حفره استابولوم پایدار میشود.

این کمربند پاولیک هارنس را میتوان در کودکان تا سن حداکثر شش ماهگی انجام داد. البته هر چه سن بچه کمتر بوده و درمان در سنین کمتری شروع شود نتیجه درمان بهتر است. معمولا وقتی بچه شروع به چهار دست و پا راه رفتن میکند ( سنین ۶-۴ ماهگی) این روش درمانی دیگر تاثیر زیادی نداشته و باید درمان های مرحله بعد انجام شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *