درمان انحراف ستون فقرات

درمان انحراف ستون فقرات


درمان انحراف ستون فقرات (اسکولیوز)

درمان انحراف ستون فقرات (اسکولیوز)

روش‌های درمانی مختلفی برای اسکولیوز وجود دارد. متخصص طب فیزیکی در ابتدا تا جایی که امکان داشته باشد، روشهای درمانی غیرجراحی را تجویز می‌کند و انجام عمل جراحی اسکولیوز را به خاطر خطرات و عوارضی که به همراه دارد به تاخیر می‌اندازد. انجام جراحی همیشه آخرین گزینه‌ی درمانی است.

روش‌های درمان غیر جراحی که اغلب به کار می‌روند عبارتند از:

بریس

استفاده از کمربند طبی مخصوص درد کمر را کاهش می دهد. این روش در بزرگسالان نمی‌تواند باعث اصلاح شکل ستون فقرات و صاف شدن آن شود. زمانی که اسکلت و استخوان بندی فرد به طور کامل شکل گرفت.ه باشد و رشد آن متوقف شد.ه باشد، بریس دیگر تاثیری بر صاف کردن آن ندارد و تنها به کاهش درد بیمار کمک می‌کند.

فیزیوتراپی

انجام فیزیوتراپی، ورزش و حرکات اصلاحی، بخش بسیار مهمی از برنامه‌ی درمانی اسکولیوز است. یک برنامه‌ی ورزشی مناسب می‌تواند موجب تسکین و برطرف شدن درد بیماران شود.

توصیه‌های ورزشی شما می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

         یادگیری شیوه‌ی صحیح حرکت دادن بدن و قرار داردن بدن در حالت صحیح به نحوی که با تاثیرات اسکولیوز مقابله شود.

        انجام منظم ورزش‌های سبک و کم‌فشار مانند شنا کردن

        داشتن سطح فعالیت بالا به طور مداوم

        انجام تمرینات کششی به صورت روزانه و کشیدن نفس عمیق در هنگام انجام تمرینات (برای بزرگ شدن ریه‌ها)

        درمان‌های کایروپراکتیک: ماساژ و درمان دستی از جمله روش‌های درمانی بسیار بحث برانگیز هستند که به نظر می‌رسد بیشترین تاثیر را بر درمان دردهای حاد و کوتاه مدت دارند. انجام دوره‌های بلند مدت درمان با کایروپراکتیک، دردهای مزمن را برطرف می کند. انجام ماساژ به افراد مبتلا به کمردرد کمک می‌کند.

درمان انحراف ستون فقرات (اسکولیوز)

·         EMS همراه با جریان سینوسی متناوب به کاهش اسپاسم عضلانی کمک می‌کند. این روش در کودکان زیر ۱۲ سال نتایج مطلوبی به همراه دارد و می‌تواند روند پیشروی انحراف ستون فقرات را متوقف کند و ممکن است تاثیرات آن بر انحراف ستون فقرات با روش بریس یکسان باشد. این روش در مقایسه با استفاده از بریس، رضایت بیشتری برای بیمار به همراه دارد.

·         TENS : انجام الکتروتراپی با دستگاه TENS موجب آسودگی و رفع درد بیمار می‌شود.

دارو درمانی

علاوه بر درمان‌های فیزیکی می‌توان با مصرف مکمل‌های غذایی، به تقویت استخوان‌های بیمار کمک کرد.

درصورتی که شخص به پوکی استخوان مبتلا باشد، درمان پوکی استخوان به کنترل روند پیشروی اسکولیوز کمک می‌کند. این کار را می‌توان با روش‌های مختلفی انجام داد. روش‌هایی که در حال حاضر اغلب پزشکان اتخاذ می‌کنند عبارتند از:  افزایش میزان کلسیم و ویتامین D مصرفی، درمان جایگزینی هورمونی و انجام ورزش با وزنه.

جراحی

انجام جراحی ممکن است در موارد زیر توصیه شود:

·         درد شدید: در حدود ۸۵ درصد از جراحی‌های اصلاح اسکولیوز در بزرگسالان با هدف برطرف کردن درد شدید بیمار انجام می‌شود. با این حال در صورتی که بتوان با روش‌های غیر جراحی درد بیمار را کنترل نمود، معمولا انجام جراحی پیشنهاد نمی‌شود.

·         پیشروی شدت یافتن انحراف: در صورتی که انحراف ستون فقرات در حال بیشتر شدن باشد و از مرز ۴۰ درجه بگذرد، احتمالا انجام جراحی توصیه می‌شود.

·         جراحی به دلایل زیبایی (بهبود فرم بدن): در اغلب موارد، انجام جراحی صرفا برای اصلاح ظاهر بیمار، توصیه نمی‌شود.

 

 کفی طبی مناسب باید دارای چه ویژگی باشد؟

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *