بریس Brace یا ارتوز OrthosisReviewed by آرامیس طب on Oct 23Rating: 5.0

بریس Brace یا ارتوز Orthosis

بریس Brace یا ارتوز Orthosis نام عمومی برای دسته ای از وسایل است که در ارتوپدی بکار برده می شوند. که در اطراف اندام گذاشته و پوشیده می گردد تا حرکت اندام را کنترل کند. و یا در شکل آن تاثیر گذار باشد. هدف استفاده از بریس ها حمایت از اندام یا تنه بصورت کنترل، هدایت، بیحرکتی یا محدود کردن حرکات مفاصل و اندام می باشد تا بیمار بتواند بهتر از اندام خود بهره ببرد. از بریس ها همچنین برای کاهش نیروهای وارده به اندام و برای اصلاح فرم اندام استفاده می گردد.

هدف استفاده از ارتوز و بریس

  • کنترل و هدایت، محدود کردن و یا کاملا بیحرکت کردن یک اندام یا یک مفصل یا قسمتی از بدن
  • مهار کردن حرکت مفصل در یک جهت و اجازه دادن حرکت در سایر جهات
  • کمک به حرکت مفصل
  • کمک به بازپروری یک شکستگی بعد از خارج کردن گچ
  • تصحیح شکل قسمتی از بدن به منظور بهتر کردن حرکت و کاهش درد

 

بریس Brace یا ارتوز Orthosis
Brace and orthosis

 

علم تهیه و ساخت ارتوز و بریس را اورتوتیکز یا ارتوپدی فنی و کسی که آنها را طراحی کرده و می سازد، ارتوتیست نام نهاده اند. کسی که ارتوز یا بریس طراحی می کند باید از آناتومی، فیزیولوژی و بیومکانیک بدن اطلاع کافی داشته و به علم مواد و مهندسی هم آگاه باشد. مراکز ارتوپدی فنی که ارتوز تهیه می کنند معمولا پروتز یا اندام های مصنوعی را هم می سازند و در اختیار متقاضیان قرار می دهند.

( بریس Brace یا ارتوز Orthosis )

مواد تشکیل دهنده ی ارتوز و بریس ها

ارتوز و بریس ها از مواد متنوعی مانند پلاستیک، فیبر کربن، فلز، پارچه، چرم و لاستیک تهیه می گردند.

این وسایل دو نوع هستند:

  • ارتوز و بریس های از قبل آماده که به اندازه های مختلف و برای اندام های مختلف در داروخانه ها هستند. این وسایل با نسخه پزشک نوع مورد نیاز بیمار که اندازه اندام او باشد در اختیار وی قرار گذاشته می شود. این بریس ها معمولا به توسط باند های ولکرو به اندام بیمار محکم و فیکس می گردند.
  • ارتوز و بریس هایی که قالب اندام بیمار ساخته شده اند. این وسایل با نسخه پزشک و به توسط ارتوتیست یا همکاران ارتوپدی فنی تهیه می گردند. ارتوپدی فنی این ارتوز ها را طوری طراحی می کند که قالب اندام فرد باشد. یعنی اندام در آن احساس راحتی نماید. تهیه این ارتوز ها وقت بیشتر برای اندازه گیری اندام، قالب گیری، ساختن، امتحان کردن و پوشیدن نیاز دارد. بنابراین از نوع ارتوز های پیش ساخته گران تر می باشند.

بریس و ارتوز ها را میتوان به دو دسته دیگر هم تقسیم نمود

  1. بریس یا ارتوز های استاتیک، که این وسایل موجب بی حرکتی کامل مفاصلی می گردد که در درون بریس هستند. این ثبوت درد را کاهش داده و زمینه ای را فراهم می نماید تا فشاری به بافت های آسیب دیده اطراف مفصل وارد نشود. زیرا این بافت ها خود را زودتر و بهتر ترمیم می نمایند. به علت اینکه این بریس ها حرکت مفصل را بشدت محدود می نمایند استفاده از آنها ممکن است کمی آزار دهنده باشد. همچنین استفاده طولانی مدت از آنها ممکن است موجب محدودیت حرکت و خشکی مفصل گردد.
  2. بریس یا ارتوز های دینامیک، که این وسایل در قسمت هایی از خود لولاهایی دارند. بعد از پوشیدن بریس این لولاها در امتداد مفصل قرار می گیرند. سپس اجازه می دهد تا مفصل فقط در یک جهت حرکت کند. با این کار مانع حرکات مفصل در جهات دیگر می شود. این جلوگیری باعث کاهش درد مفصل می گردد. و همچنین به رباط های اطراف آن اجازه می دهد تا مدتی استراحت کنند. بدین ترتیب آسیب های خود را ترمیم می نمایند که در عین حال مفصل بر اثر ثبوت دچار خشکی نگردد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *