بریس چارلستون و پروویدنسReviewed by آرامیس طب on Mar 6Rating: 5.0

بریس چارلستون و پروویدنس

باید توجه داشت که بریس باعث صاف شدن ستون فقرات نمی شود و فقط باعٍث جلوگیری از افزایش اسکولیوز در طول دوران رشد می گردد. با این حال استفاده از بریس چارلستون و پروویدنس در توقف پیشرفت اسکولیوز در درصد بالایی از نوجوانان که رشد اسکلتی آنان تمام نشده است مؤثر است و نقش مهمی دارد .

بریس چارلستون و پروویدنس
بریس چارلستون و پروویدنس

جهت موفقیت درمان با بریس چارلستون و پروویدنس عوامل زیر مؤثر است :

  1. تشخیص زودرس اسکولیوز قبل از پایان رشد
  2. اسکولیوز خفیف یا متوسط باشد
  3. معاینه منظم توسط متخصص ارتوپد
  4. بریس بخوبی ساخته و بطور منظم بر روی بدن بیمار تنظیم گردد و در صورت رشد بیمار به موقع جایگزین گردد
  5. حفظ فعالیتهای روزانه و تمرینات و ورزشهای توصیه شده توسط پزشک

همانطور که دربالا ذکر شد هدف درمان ارتوزی در اسکولیوز جلوگیری از پیشرفت بیماری است .بیمار در ابتدای استفاده از بریس ممکن است احساس خوبی نداشته باشند ولی تدریجاٌ به آن عادت می کند و می تواند با بریس اکثر فعالیتهای روزمره خود را انجام دهد .بریسهای چارلستون و پروویدنس جهت اصلاح اسکولیوز عموماٌ از سیستمی موسوم به سه نقطه فشار استفاده می کنند به شکلی که یک فشار برروی رأس انحنا و دو فشار در سمت مقابل در بالا و پائین انحنا قوس را در جهت صاف شدن هدایت می کند. بهترین روش برای ساخت یک بریس اسکولیوز تهیه یک قالب گچی از بدن بیمارو اصلاح قالب و طراحی بریس بر روی آن می باشد .

 هدف بریس

 بریس دیگری که برای درمان اسکولیوز استفاده می‌شود، بریس چارلستون و پروویدنس است که چون فقط شب‌ها از آن استفاده می‌شود، به بریس “پاره وقت” مشهور است.بریس چارلستون و پروویدنس هنگام خم شدن بیمار به سمت کوژی یا برآمدگی رو به بیرون انحناء ستون فقرات قالب‌گیری می‌شود تا بریس بتواند انحناء را در طول هشت ساعت خواب شبانه اصلاح کند. بنابراین بریس چارلستون و پروویدنس به گونه‌ای طراحی می‌شود که فشار بیشتری را در جهت مخالف انحناء وارد کند. این فشار عملکرد اصلاحی بریس را افزایش می‌دهد.

 

بریس چارلستون و پروویدنس
بریس چارلستون و پروویدنس

کاربردها

بریس چارلستون و پروویدنس معمولاً برای انحناهای ۲۰ تا ۳۵ درجه ستون فقراتی تجویز می‌شود که راس انحنا پایین‌تر از سطح کتف است. انحناها باید در بازه ۲۰ تا ۴۰ درجه باشد و راس آن زیر کتف باشد تا استفاده از بریس چارلستون مفید باشد.

 مزایا

بیمار می‌تواند مدرسه برود و در بازی‌ها و ورزش‌ها شرکت کند، بدون این که هیچ یک از دوستان یا هم‌کلاسی‌ها متوجه ابتلا وی به اسکولیوز یا استفاده وی از بریس شود و مورد تمسخر احتمالی قرار گیرد.

معایب

بستن بریس چارلستون و پروویدنس علی‌رغم مدت کوتاه‌تر استفاده چندان راحت نیست. بیماران نمی‌توانند کش و قوس بدن را قبل از خواب داشته باشند و برخی از بیماران صبح‌ها دچار دردی می‌شوند که حدود سه ساعت آزارشان می‌دهد. کشش بیش از اندازه در گروهی از بیماران قوس ثانویه ستون فقرات را تشدید می‌کند. اکثر پزشکان بریس چارلستون و پروویدنس را تنها برای شرایط خاص و محدود مفید می‌دانند

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *