افزایش قوس کف پاReviewed by سلگی on Aug 10Rating:

افزایش قوس کف پا

همانگونه که می دانیم عضلات کوچک کف پا باعث خم شدن مفصل های کف پایی انگشتی و باز شدن مفصل های اولین و آخرین انگشتان می گردد.

ضعف یا فلج شدن این عضلات موجب باز شدن بیش از حد مفصل کف پایی – انگشتی و خم شدن مفصل های بند انگشتی اولین و آخرین شده و در موجب افزایش قوس کف پا می شود.

افزایش قوس کف پا
Medical fork-1

بیماری های عصبی مانند فلج اطفال و بیماریهای عضلانی باعث ایجاد افزایش قوس کف پا می گردد.

یک نوع افزایش قوس کف پا داریم که به آن ایدیوپاتیک می گویند و کودکان  تا ۱۰ سال به آن مبتلا می شوند و این بیماری به صورت ارثی می باشد.

معمولا این تغییر شکل را پزشک کودک و والدین می بینند. و این بیماری در ابتدا برای کودک قابل شکایت نیست. اما زمانی که سن بیمار بالا می رود درد و خستگی پا و ساق پا موجب رنج او می شود.

درمان

برای کودکان تا قبل از اینکه این تغییر ایجاد شود و ثابت بماند انجام دو کار موثر و حیاتی می باشد:

  • تقویت عضلات کوچک

  • ورزشهای طبی

بیماری افزایش قوس کف پا که در بیماران بزرگسال تغییر خود را کرده و به صورت همیشگی با آنها مانده باید از کفش طبی قوس دار یا کفش هایی که کفی طبی دارند استفاده شود تا فشار به صورت یکنواخت در کف پا وارد شود.

ورزشهای طبی موثر در افزایش قوس کف پا:

  • راه رفتن روی پنجه در حالتی که انگشتان کاملا صاف روی زمین قرار بگیرد و پاشنه پا به فاصله ۵/۲ سانتی متر بالاتر از زمین قرار گرفته بگیرد.
  • استفاده از کفشهایی با پاشنه بلندتر از معمول را فراهم می کند.
  • راه رفتن با کناره داخلی پا را درمان می کند.

بهترین روش ساخت کفی طبی مبتنی بر اسکن کف پا یا قالب گیری پا می‌باشد. کفی طبی باید بر اساس مشکل فرد ساخته شود و اینکه صرفا یک کفی قوس دار آماده در بازار را در کفش قرار دهیم، کمکی به درمان درد کف پا و اصلاح ارگونومی کف پا نکرده‌ایم. مسلما کفی طبی که برای یک  خواهر هم ساخته می‌شود دقیقا ممکن است برای خواهر دیگر قابل استفاده نباشد. درقسمت ارتوپدی فنی کلینیک تخصصی آرامیس طب قالب گیری کفش جهت دفورمیتی‌های پا انجام می‌شود.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *